Bilgi Üniversite'si MIS 461 Bilişim Teknolojileri Yönetimi dersinin ardından

Bilgi Üniversitesi'nde güz yarıyılında MIS 461 Bilişim Teknolojisi Yönetimi (Management of Information Technologies) dersini veriyorum. Yönetim Bilişim Sistemleri bölümündeki öğrencilerin 4. sınıf Güz dönemlerinde aldıkları zorunlu bir ders.


Bilgi'nin web sitesinde ders ile ilgili temel bilgiler yer alsa da öğrenciler dersin içeriği ve işlenişi ile ilgili bilgi almak istemişti. Önümüzdeki yıl için de hazırlık olması amacıyla bu yılki çalışmaları özetleyen bir yazı hazırlamak istedim.

MIS 461 Bilişim Teknolojisi Yönetimi (Management of Information Technologies) dersinin kapsamını güncel trendleri ve teknolojileri de kapsayacak biçimde güncelledik ve genişlettik. Dersin ilk haftalarında dijitalleşme ve teknolojideki hızlı gelişimin iş dünyası üzerindeki etkilerini inceledik.

Sonraki haftalarda 
  • Bilgi teknolojilerinin Organizasyon ve Strateji üzerine etkileri
  • Bilgi teknolojileri ile ilgili etik ve sosyal tartışmalar
  • Dijital dönüşüm nedir ve şirketler için dijital dönüşüm yol haritaları nasıl hazırlanmalı
  • BT altyapıları ve bu alandaki son teknolojik gelişmeler
  • İş Zekası, Büyük Veri, Veri Bilimi kavramları
gibi kavramları işledik.

Özellikle güncel trendlerle ilgili bilgileri sektörün önde gelen firmalarından davet ettiğimiz konuklarla birlikte değerlendirdik. 

Sektördeki BT profesyonelleri ile bir araya getirmek ve ilk ağızdan deneyimlerini dinlemek adına  Flormar CIO'su sevgili dostum Sevket Sureyya Celikkanat 'ı dersimizde ağırladık. Bilişim teknolojisindeki son gelişmeleri ve BT'nin işletmeler açısından stratejik önemini tartıştık. Sevket Sureyya Celikkanat  "Moda Perakendeciliğinde Omni Channel Trendleri üzerine bir seminer verdi ve keyifli bir soru - cevap bölümü ile deneyimlerini bizimle paylaştı.


Siemens Türkiye Dijitalizasyon ve Endüstri 4.0 Pazarlama Yöneticisi ve eski iş arkadaşım Derya Iren dersimize konuk olarak ‘DijitalTransformasyon’ konusunda seminer verdi. Sevgili Derya Iren dijital transformasyonun sadece teknolojik bir konu olmayıp sosyo ekonomik etkileri olduğuna artık farklı yetkinliklere sahip bir iş gücü ve yepyeni iş modellerininin ortaya çıkacağına vurgu yaptı.


Dönem projesi olarak özellikle startup'ların iş fikirlerini oluştururken ve sunarken yaygın olarak kullandıkları Business Model Canvas  metodolojisinin bir uygulamasını yaptık. Öğrenciler üçerli gruplar oluşturup içinde teknolojik bileşenler olan bir iş fikrini seçtiler. Ardından bu iş fikri için Değer Önergesi Kanvası (Value Proposition Canvas) ve İş Planı Kanvası (Business Model Canvas) hazırladılar. İş fikirlerini yatırım almak için ikna etmeye çalıştıkları yatırımcı komitesine sunarmış gibi sınıfta bize sundular. Sınıfça fikirler üzerinde tartışmalar yaparak geri bildirimlerde bulunduk. 


Dönem projesi kapsamında
  • İş fikirlerini olgunlaştırırken nelere dikkat edileceği, 
  • iş fikrinin farklı açılardan nasıl ele alınacağı, 
  • fikrin hayata geçirme adımlarının nasıl planlanacağı,
  • etkileyici biçimde nasıl sunulacağı
gibi konuları herkes deneyimlemiş oldu.
 
Bu yıl tüm dönemi uzaktan yaptığımız için ders içinde etkileşimimiz yüz yüze derslerdeki kadar yüksek olamadı. Öğrenciler kamera açmayı tercih etmiyor, araya girip konuşmayı istemiyorlar, en fazla chat penceresinden kısa yanıtlar alabiliyorsunuz. Ders konuları hakkında etkileşimi artırmak için Bilgi Learn altındaki Tartışma (Discussion) bölümünü ve kurduğumuz WhatsApp grubunu kullandık. Hemen hemen her dersten bir iki gün önce ders konuları ile ilgili 2-3 tartışma konusunu Bilgi Learn'de paylaşıp, öğrencilerin bu konudaki fikirlerini sordum. Geçen sene, birden bire uzaktan eğitime geçince benzer bir uygulamayı başka bir ders için de yapmıştım. Katılım birkaç meraklı öğrenci ile sınırlı kalmıştı. Bu sene daha ilk dersten yıl sonu notunun %10'unu dersteki ve Discussion'daki tartışmalara katılım belirleyecek diye açıklayınca çok daha fazla katılım sağladık :-)

Dersi alan öğrenciler, özellikle iş dünyası odaklı olarak bilişim teknolojilerinin organizasyonlardaki yeri, stratejik önemi, güncel trendler hakkında bilgi sahibi olurken aynı zamanda bir firma için bir dijital dönüşüm yol haritasının hazırlanabileceğini öğreniyorlar. Bilişim teknolojilerinin sosyolojik etkilerini, dijitalleşme hakkındaki etik tartışmaları, dijitalleşmeyi destekleyecek yasal düzenleme gereksinimlerini de ders kapsamında işliyoruz.

Uzaktan eğitimin bazı dezavantajları olsa da bir yandan çalışırken bir yandan ders verme açısından benim için bir çok kolaylığı da oldu. Öğrencilerin de bir kısmı uzun dönemli staj yaptığından boşuna yolda zaman kaybetmemiş olduk. Tüm dersler kayıt edildiğinden herhangi bir nedenle derse katılamayanlar daha sonra kayıttan dersi dinleyebildi. 

Dersi alan tüm öğrencilere, özenli projeleri ve hep birlikte öğrenme mantığıyla yaptıkları paylaşımlar için çok teşekkür ediyorum. Sunulan bazı iş fikirleri dinleyiciler olarak sınıfı ve beni ikna etti. Dilerim hayata da geçirip çok başarılı olanlar olur.

Son olarak tüm öğrencilerin sorduğu iki soruyu da yanıtlayarak bitireyim:
- Hocam yoklama alıyor musunuz?
- Zoom'daki yoklama raporlarını dikkate alıyorum. Derse katılım (sadece oturumlara katılım değil, dersteki ve Bilgi Learn Discussion'daki tartışmalara aktif katılım dahil) yıl sonu değerlendirmesinde %10 etki yapıyor.
 - Hocam sınavlar nasıl?
 - 1 vize (%30), 1 final (%30), 1 dönem ödevi (%30), Katılım (%10). Defter kitap açıktı geçen sene. .

İstanbul Bilgi Üniversitesi Ders Katalogu
https://ects.bilgi.edu.tr/Course/Detail?catalog_courseId=13645392


Yorumlar

Emre dedi ki…
Keyifli, öğretici, hayatın içinden bizi son senemizde zorlu iş yolculuğuna hazırlayan gerçeklikten uzak olmayan, reel durumları içinde barındıran dersin zorluğundan çok öğreticiliğinin öne çıktığı bir işleyiş var. Değerli hocamıza son senemizde rastlamak ve tecrübelerinden yaralanmak büyük fırsattı. Her şey için teşekkürler, iş hayatınızda başarılarınızın devamını dilerim ve bizlere rol model olduğunuz için minnettarız.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dış Kaynak Kullanımının Riskleri (Outsourcing'in Riskleri)

Dış Kaynak Kullanımının Dezavantajları (Outsourcing'in Dezavantajları)

Dış Kaynak Kullanımının Tanımı (Outsourcing Nedir?)